Vyhledávání

Google

Google linky

Postranní lišta

Kalendář

Čas: 17:47
Den: Středa
Týden: 34
Datum: 23. srpna
Rok: 2017

Svátek má:

Dnes: Sandra
Zítra: Bartoloměj
Pozítří: Radim

Regiony

Sponzorované odkazy


Cestopisy z Chorvatska
[ Cestopisy z Chorvatska ]

·Kniha: Chorvatsko - dovolená s dětmi
·Mali Rat a Omiš (Jiří Kalla)
·Dovolená Dalmácie 2008 (Jiří Kalla)
·Solin (Jiří Kalla)
·Národní park Biokovo a hora Sv. Jure (Jiří Kalla)
·Výlet do Dobrovníku
·Šibenik (Jiří Kalla)
·Národní park Krka (Jiří Kalla)
·Červené a Modré jezero (Jiří Kalla)

Články na téma

Zatím není žádný obsah pro tento blok.

Přihlášení

Přezdívka

Heslo

Bezpečnostní kód: Bezpečnostní kód' title='Bezpečnostní kód
Do tohoto pole vložte bezpečnostní kód:

Ještě nemáte svůj účet? Můžete si jej vytvořit zde. Jako registrovaný uživatel získáte řadu výhod. Budete moct upravit vzhled tohoto webu, nastavit zobrazení komentářů, posílat komentáře, posílat zprávy ostatním uživatelům a řadu dalších.

Opalování






Víte, že SLUNCE je záludný přítel?

        Sluneční záření je nenahraditelným zdrojem příznivých účinků, které přispívají k celkovému zdraví člověka. Atraktivní bronzová pleť je chápána jako symbol mládí a životní aktivity. Dermatologové však každý rok na jaře znovu a znovu důrazně varují: “vysoké dávky ultrafialového záření kůži nevratně poškozují“. Platí to o opalování na slunci i v soláriu.

Opalování

            Kůže „nezapomene“ na jediný ultrafialový paprsek, který ji kdy v životě zasáhl. Nejhorší, co jí můžeme udělat, je vystavit ji po zimě bledou a nechráněnou silnému slunečnímu záření. Když v krásném jarním dni poprvé nastavíme obličej sluníčku, není to právě ideální (ještě horší je to na horách nebo u moře). Sluneční lázeň je mnohem bezpečnější, když dáme kůži dostatek času, aby si vybudovala vlastní ochranný štít. Ten je tvořen podle typu pleti více či méně tmavými zrníčky barviva melaninu (pigmentu), které se jako reakce na podráždění světlem tvoří v pigmentových buňkách. Jako dodatečná ochrana také zesílí horní rohová vrstva a vytvoří tzv. světelný mozol. Oba ochranné mechanismy se plně vybudují během cca tří týdnů, ovšem pouze v případě, pokud kůže dostává denně přiměřenou dávku záření (přiměřená dávka znamená, že kůže po ozáření nezčervená!) – deset minut denně stačí, aby se vlastní obranné mechanismy v kůži daly do pohybu.
        Kolik ultrafialového světla kůže snese po vytvoření vlastního obranného štítu, závisí na dvou faktorech: na typu pleti a intenzitě slunečního svitu. U lidí se světlou pletí je kapacita přirozeného štítu nepatrná, u lidí jižního typu poměrně vysoká. Je však jisté, že žádný typ kůže si neporadí s intenzivním slunečním zářením sám. Používání ochranných opalovacích prostředků proto musí být při každém pobytu na slunci delším než cca 15 minut samozřejmostí.

UVA záření – paprsky se nacházejí ve vysokých dávkách v normálním denním a dokonce i umělém (halogenovém) světle, pronikají až do střední vrstvy kůže (škáry), kde způsobují předčasné stárnutí kolagenových vláken, která hromadí vodu. Právě tomuto typu ultrafialového záření se přisuzuje největší vina za vznik degenerativních změn spojovaných se stárnutím kůže.
UVB záření – je zodpovědné za opálení nebo spálení kůže, podle dávky, kterou kůži dopřejeme. Poškozuje buňky ve svrchní a zároveň nejtenčí vrstvě kůže – pokožce. Látky, které se uvolňují z poškozených buněk, pronikají do škáry, kde prohlubují zánětlivé změny provázející spáleniny (zarudnutí, otoky či puchýře). O jeden až dva dny později reagují na podráždění kůže pigmentové buňky zvýšenou tvorbou barviva melaninu. Ten postupně proniká do všech buněk pokožky, což se projeví jejím zhnědnutím, tedy opálením.

UV filtry
Nejlepší ochranou před UV zářením jsou kvalitní opalovací přípravky s UVA i UVB filtrem, které různým způsobem zabraňují paprskům pronikat do kůže. V současné době narůstá větší zájem o ochranné kosmetické výrobky obsahující antioxidanty = lapače, které neutralizují volné radikály vznikající při chemických reakcích probíhajících v kůži, u těchto výrobků byl zjištěno prokazatelné snížení nežádoucích účinků slunečního záření.

Mechanické filtry
Jsou tvořeny jemně rozemletými nerostnými pigmenty (např. zinkooxid), které zůstávají ležet na povrchu kůže a blokují UV záření zpětným odrazem, fungují tedy na principu zrcadla. Tento typ se používá převážně u dětských opalovacích přípravků, protože citlivá dětská pokožka může na druhý typ UV filtrů (chemické filtry) reagovat citlivě.

Chemické filtry
Zachycují jako miniaturní antény UV záření a jeho vlivem se mění. Přitom spotřebují část energie záření, která tak nezasáhne hlouběji ležící buňky. Tento typ filtrů využívá různých chemikálií, na které však může citlivá pokožka reagovat alergicky.
        Běžně prodávané produkty solární kosmetiky obsahují chemický faktor, který často nepropouští sluneční paprsky, a tím zabraňuje opálení. Chemické faktory s vysokými hodnotami jsou určeny pouze ke krátkodobému používání (např. týden), jinak pokožku poškozují.

Minerální (přírodní) filtry
Jen velmi malá část ochranných slunečních přípravků je založena na principu pouze minerální clony. Tato ochrana je doporučována obzvláště pro malé děti, pro osoby s citlivou kůží špatně snášející chemické filtry nebo pro osoby, které mají sklon k alergickým reakcím. Minerální clona sluneční záření odráží, pohlcuje a lomí, nedochází tedy k jeho průniku do kůže. Je výborně snášena a nevyvolává na kůži alergickou reakci (na rozdíl od běžných chemických filtrů).         

Co je to ochranný faktor?
SPF = Sun Protection Factor = ochranný sluneční faktor. Bezpečná doba pro vystavení nechráněné pokožky slunci je asi 15 minut. SPF udává, kolikrát déle lze při použití daného přípravku, vystavovat pokožku slunečním paprskům bez rizika spálení. Faktor je vlastně násobek „bezpečné doby“ vyhlašované v médiích.
Obdobou je LSF (jiné označení) – činitel, který nás informuje o míře ochranného účinku a s jehož pomocí lze vypočítat, jak dlouho se můžeme opalovat, aniž kůže zrudne (vyjadřuje násobek času, po který může být člověk na slunci, aniž by se projevily první příznaky spálení pokožky).

Jestliže tedy naše kůže sama o sobě (bez ochranného prostředku) snese bez újmy patnáctiminutový pobyt na slunci, ochranný faktor s hodnotou např. 8 prodlouží tuto dobu osmkrát, tedy na cca 120 minut. LSF 20 označuje dobu slunění bez ohrožení kůže 20 x 15 min (např. LSF/SPF 10 x 15 minut = 150 minut, tzn. kůže je chráněna 150 minut). Tato výsledná doba je ovšem závislá na mnohých faktorech, jako je citlivost na sluneční záření, místo slunění, denní doba (je jiné, opalujeme-li se na horách, u moře, v poledních hodinách, dopoledne či odpoledne).


Typ

pokožka, barva očí a vlasů

reakce na sluneční záření

doporučený výrobek

I. Albín

kůže vždy zarudne, nikdy nezhnědne

kůže je extrémně citlivá, hodně světlá až bílá s tendencí k tvorbě pih, s minimálním množstvím pigmentu, zrzavé nebo světlé vlasy, zelené či modré oči

nikdy se neopálí, vždy se spálí a zčervená, už po 10 minutách pobytu na slunci reaguje zčervenáním a poté olupováním, tento typ by se neměl vůbec opalovat

LSF 28, 20

II. Kelt

kůže vždy zarudne, někdy zhnědne

citlivost kůže je mírnější, světlá pokožka s mírnou pigmentací, někdy pihy, světlé plavé vlasy, zelené, šedé či modré oči

téměř vždy se spálí, na slunci vždy rychle zrudne, nikdy se neopálí dohněda, ke zčervenání dochází po 10 – 20 minutách pobytu na slunci, ale většinou nedojde ke zhnědnutí (pouze někteří postupně zhnědnou)

LSF 28, 20, po 3–4 dnech

LSF 18, 12

III. Světlý středoevropan

kůže vždy zarudne, vždy zhnědne

světlá až mírně pigmentovaná pokožka, někdy pihy, vlasy tmavší blond a světle hnědé, modré, hnědozelené oči

někdy se spálí, často na slunci zrudne, občas se opálí a po spálení zhnědne, ke zčervenání dochází po 20 – 30 minutách na slunci, později pokožka zhnědne, snášenlivost slunečních paprsků je dobrá

LSF 28, 20 po 2–3 dnech

LSF 18, 12, 10

IV. Tmavý středoevropan

- přímořský typ

kůže nikdy nezarudne, vždy zhnědne

mírně snědá až hnědá pokožka, tmavě hnědé nebo černé vlasy, hnědé nebo černé oči

opálí se bez větších problémů, většinou přímo hnědnou, nikdy se nespálí nebo jen výjimečně, pokožka reaguje až po 45 minutách pobytu na slunci, snášenlivost slunečních paprsků je výborná

LSF 12, 10 po 2–3 dnech

LSF 6



JAK SVOU POKOŽKU CO NEJLÉPE CHRÁNIT? - Tipy pro správné opalování


1. Každodenní péče o pleť a pokožku celého těla podporuje její přirozenou ochrannou funkci, posiluje imunitní systém kůže a zvyšuje její odolnost. Proto používejte celoročně vhodný sprchový gel a tělové mléko.

2. Dva – tři týdny před zahájením dovolené (před intenzívním opalováním) připravujte svou pleť a tělo na sluneční záření pomocí mléka (emulze) před opalováním, které podněcuje tvorbu melaninu a aktivuje přirozenou ochranu pokožky, vitamíny a biologicky účinné látky, které obsahuje, dodávají pokožce vlhkost a zvyšují intenzitu zhnědnutí. Před prvním použitím mléka doporučujeme tělový peeling.

3. Začněte užívat nejméně po dobu tří týdnů před plánovanou dovolenou a v jejím průběhu denně tablety beta-karotenu (zlepšuje odolnost kůže vůči slunci a pomáhá jí odbourávat volné radikály).

4. Každý, kdo holduje slunci, by měl vědět, ke kterému fototypu patří (podle reakce kůže na ultrafialové záření se lidé dělí do čtyř základních fototypů). Vyberte si proto výrobek  s takovým ochranným faktorem, který odpovídá typu vaší pokožky (v našich zeměpisných šířkách je převládající typ světlý středoevropan, který může být na slunci 10 – 15 minut, aniž by se projevily první příznaky spálení pokožky).

5. Nezapomeňte, že všechny opalovací přípravky je nutné nanášet vždy asi půl hodiny před pobytem na slunci, nikdy ne až na přímém slunci, protože ochranný faktor potřebuje určitou dobu, než začne působit a než se ochranný účinek na kůži plně rozvine, takže je nejlepší namazat se doma (30 minut před pobytem na slunci) a výrobky s sebou do velkého vedra vůbec nebrat (navíc jim tyto velké teploty vůbec neprospívají), s sebou můžeme vzít maximálně opalovací olej, který kůži nechrání (neobsahuje totiž ochranný faktor), ale promašťuje, aby nebyla tolik vysušená, a sluneční tyčinku na citlivé partie.

6. Pokud hodláme být na slunci delší dobu, je vhodné zvolit solární produkty s vyšším faktorem, který nás ochrání delší dobu. Spousta lidí vůbec neví, že již nepomůže, když se po určité době opalovacím přípravkem znovu přimažou, protože ochranný faktor působí v kůži pouze jedenkrát za den a opakované nanesení přípravku neumožňuje další prodloužení pobytu na slunci. Dodatečné dokrémování nás neochrání, neboť ani přípravky s vysokými faktory nedokáží kůži úplně zaclonit. Může to být dokonce nebezpečné! Kůže totiž není schopna zvládnout více, než na kolik opravdu má, a reaguje pak zčervenáním a spálením. Samozřejmě je vhodné namazání obnovovat, například po koupání, ale ochranný faktor se neznásobuje.

7. Největší pozornost věnujte své kůži zejména v prvních dnech dovolené. První tři až čtyři dny na slunci používejte přípravky s co nejvyšším ochranným faktorem. Po několika dnech až poté, co se na pleti ukáží první známky zhnědnutí, můžete ochranný faktor postupně snižovat.

8. Mezi nejvíce ohrožené partie patří nos, uši, ramena, výstřih a nohy. Na tyto oblasti by se měl používat krémový blokátor s co nejvyšším ochranným faktorem.

9. Na pokožku obličeje použijte pleťový krém s LSF 20, který poskytuje intenzívní ochranu citlivé pokožce obličeje, chrání před vznikem pigmentových skvrn a pih a potlačuje předčasnou tvorbu vrásek.

10. Pro extrémně citlivé partie (spálí se velmi rychle), jako jsou rty, oči, nos a uši použijte sluneční tyčinku s LSF 25, která působí také jako prevence proti slunečním oparům. Nanášejte ji co nejčastěji, protože se snadno stírá.

11. Po každém delším pobytu na slunci potřebuje kůže vlhkost a ochlazení, a to i v případě, že není zarudlá a vypadá normálně, protože reakce kůže se vždy projevuje s určitým zpožděním. Proto po slunění použijte emulzi po slunění, která chladí, zklidňuje, dodává pokožce vlhkost a napravuje škody v rohové vrstvě. Na obličej, krk a dekolt použijte při nedostatku vlhkosti v pleti kolagen.
 
Nezapomínejte na odraz slunečního záření od vody, i ten může ublížit a nebezpečí spálení je o to vyšší. Klidná vodní hladina propouští 90 % UV paprsků, přičemž 40 % proniká až do hloubky 50 cm. Při zatažené obloze nás zasahuje až 90 % slunečního záření. Nejšetrněji, ale přitom krásně a zdravě, opaluje slunce v polostínu, kde pořád zbývá ještě 65 % UV záření.

Kolmo dopadající UV paprsky jsou nejsilnější v době od 11.00 do 15.00 hodin, a proto je lépe se v tuto dobu slunění vyhnout. K šetrnému opalování obličeje je nejvhodnější ranní slunce, asi do 10 hodin, kdy je záření ještě mírné a kůže ho lépe snáší.

Nezapomeňte použít ochranné opalovací přípravky také na horách, protože s každými 100 m se zvyšuje intenzita záření o 20 %. Nezapomínejte na odraz slunečního záření od sněhu, i ten může ublížit a nebezpečí spálení je o to vyšší.

Připravil:
jiri.kalla@centrum.cz         
http://kalla.webpark.cz










Copyright © O Chorvatsku.cz - vše co potřebujete vědět
Všechna práva vyhrazena.

Publikováno: 22.08. 2007 (32451 čtenářů)

[ Zpět ]